Trybuna.info

Prenumerata cyfrowa / Dołącz teraz do grona prenumeratorów Kup teraz

 

Okupanci (I)

wtorek, 03 kwiecień 2018 21:55
Okupanci (I)
Słyszymy nagłaśniane oceny krzywdzące wiele narodowości. Politycy powtarzają w swoich wypowiedziach, przemówieniach słowa o dwóch okupantach, niemieckim i bolszewickim, rosyjskim. Według tej wykładni, po pierwszej okupacji mieliśmy drugą, czyli Związku Radzieckiego. Mówią oni o tych okupantach nawet podczas wizyt w wielu krajach. Niemcy z takich ocen tylko się cieszą, chociaż mówią o swojej odpowiedzialności za zagładę narodu żydowskiego. Potwierdzają to członkowie rządu niemieckiego. To, co mówią panowie z obozu rządzącego, może być powodem zadowolenia Niemców, nieco zmniejsza to odpowiedzialność za ogromne zbrodnie popełnione przez nieludzki system zagłady milionów ludzi i zburzenie wielu miast, w tym Warszawy. To przecież Niemcy byli twórcami i realizatorami systemu ludobójstwa największego w historii świata. Stawianie znaku równości między obu „okupantów” bez analizy porównawczej popełnionych zbrodni,…

Polityka a moralność

wtorek, 03 kwiecień 2018 21:54
Polityka a moralność
Immanuela Kanta opisanie współczesności Polscy inteligenci (ci, którzy raczą nimi być), zapytani o to, z kim i czym kojarzy im się postać Immanuela Kanta, odpowiedzą: „Gwiaździste Niebo nade mną, a czystość moralna we mnie”. Królewieckiego filozofa, największego od czasów Arystotelesa myśliciela, nie da sie sprowadzić do treści cytowanych zdań. Bogactwo jego dzieł zapłodniło XIX – i XX-wiecznych koryfeuszy nauk. Ważniejsze zdanie zawiera Kantowski „Kategoryczny Imperatyw”, posiadający ponadczasową moc moralną i brzmi: „Postępuj tak, żeby maksyma twojej woli mogła w każdym czasie stanowić zasadę („Prinzip”) powszechnego stanowienia prawa”.Podkreślmy: powszechnego stanowienia prawa.Przeogromnym osiągnięciem Filozofa – on sam określił je jako „przełom kopernikański w filozofii„ – są dwa dzieła: „Krytyka czystego rozumu” z 1781 r. i o siedem lat późniejsza „Krytyka praktycznego rozumu”.…

Nieustająca biesiada u Nerona

wtorek, 03 kwiecień 2018 20:53
Nieustająca  biesiada u Nerona
Każdy może na nią wpaść. „Neron (…) bardzo się troszczył o lud, musiał mu dostarczać rozrywki i dlatego urządził największe święto starożytności. Jak opowiada piękną prozą Tacyt, cesarz otworzył swoje ogrody na przyjęcie. Każdy, kto był kimś, przybył na ucztę: senatorowie, arystokracja, kronikarze przekazujący sobie plotki towarzyskie – cały wielki świat. Neron miał jednak kłopot: nie wiedział jak oświetlić tak ogromną przestrzeń, rozległe ogrody. Przyszedł mu do głowy pomysł: kazał sprowadzić przestępców i spalić ich, żeby zapewnić światło. (..). Dla mnie w tym wszystkim nie jest interesujący Neron, tylko jego goście. Kim byli zaproszeni przez Nerona ludzie?”Te słowa pochodzące z „Głodu” argentyńskiego pisarza Martina Caparrosa wypowiada Neron na otwarcie przedstawienia, niczym jego uwerturę. W tej roli świetny Marek Czachor, ciekawie grający…

Niech żyje wolność

wtorek, 03 kwiecień 2018 20:50
Niech żyje wolność
Z JOLANTĄ JANICZAK rozmawia Krzysztof Lubczyński Jolanta Janiczak – ur. 1982, dramatopisarka i reżyserka, z wykształcenia psycholożka. Od 2007 roku wraz Wiktorem Rubinem (ur. 1978), realizuje oryginalne spektakle, które, odsłaniając mechanizmy konstruowania oficjalnych biografii, mówią one jednocześnie o historii i współczesności. Artyści używają języka mieszającego czasy, perspektywy i doświadczenia, intensywnego i demaskatorskiego. J. Janiczak interesują przede wszystkim biografie, w tym biografie kobiet, które swoimi zachowaniami przekraczały ustalony porządek i konwencje. Spektakle Janiczak i Rubina tworzą estetyczne i myślowe kolaże, w których to, co prawdziwe, miesza się z tym, co domyślone i zmyślone, mnożą perspektywy czasowe i personalne. Janiczak opracowała dramaturgicznie takie spektakle reżyserowane przez Rubina, jak m.in.: „Drugie zabicia psa” Marka Hłasko, „Cząstki elementarnych” Michela Houellebecqua, „Orgię” Piera Paolo Pasoliniego.…
Niemiecki naukowiec Mikołaj Kopernik w 1543 roku w Norymberdze wydał dzieło „De revolutionibus orbium coelestium”, w którym wykazał, że to Ziemia krąży wokół Słońca, a nie odwrotnie. Od tego czasu heliocentryczna teoria była obowiązującą. Aż do roku 2018 roku, kiedy na Twitterze podważył ją polski nacjonalista Krzysztof Bosak. Dorobek naukowy jednego z liderów Ruchu Narodowego nie jest powszechnie znany. Wiadomo jedynie, że Krzysztof studiował architekturę, ekonomię, dziennikarstwo i filozofię. Co prawda, żadnego z tych kierunków nie ukończył, jednak rozstrzał jego zainteresowań jest doprawdy imponujący. Kilka dni temu dowiedzieliśmy się, że ten 36-letni narodowy człowiek renesansu pasjonuje się również astronomią. „Nie ma fizycznych dowodów na to, które (Słońce wokół Ziemi, czy Ziemia wokół Słońca – red.) krąży wokół którego” – napisał…
Marcowe granie (III): Czas przypomnieć ojców dzieje
Od tego właściwie powinienem zacząć opis marcowego grania, czyli rzecz o reakcji polskiego teatru na 50 rocznicę Marca 1968. To przecież „Dziady” Kazimierza Dejmka w Teatrze Narodowym dały temu wszystkiemu początek. Ale to tylko taki skrót myślowy, bo tak naprawdę zaczęło się znacznie wcześniej – od stopniowego kruszenia się polityki odwilżowej, którą przyniósł ze sobą Władysław Gomułka w październiku 1956 roku, i poczucia, że polityka grzęźnie na jałowym biegu. Tadeusz Różewicz nazwał to zjawisko przenikliwie „naszą małą stabilizacją”, a termin mała stabilizacja przechwyciła socjologia, tak określając lata 60. pod rządami Gomułki. To było oczywiście określenie ironiczne, jak głęboko ironiczny był tytuł dramatu Różewicza, ukazującego niebezpieczny rozpad więzi społecznych, narastanie postaw egoistycznych, konsumpcyjnych, obojętności na krzywdę i czającego się za tym wszystkim…

Nasze kryminałki narodowe

czwartek, 29 marzec 2018 23:10
Nasze kryminałki narodowe
Czy poziom życia, kultury i świadomości społeczeństwa czy – jak kto woli narodu – wpływa na zjawiska patologiczne, które zawsze mu towarzyszą. Nie znam takich badań, ani opracowań, ale gdyby miałbym wzorować się na donosach prasowych to: zabójstwa w naszym kraju dokonywane są za pomocą siekier, kuchennych noży i młotków. Broń palna bardzo rzadko bywa narzędziem zbrodni. Do bardziej wyrafinowanych należy odkręcenie gazu i spowodowanie wybuchu. Kibole, którzy żyją w stanie ciągłego wzmożenia patriotycznego, swoje spory załatwiają przy pomocy kijów baseballowych i maczet. To nie jest polska broń. Powinni raczej używać szabel ułańskich lub starszych karabel, ale wolą bardziej poręczne maczety. Nie gardzą także kuchennymi tasakami lub siekierami. Za czasów mojej młodości, na wiejskich zabawach w użyciu bywały kastety, noże…

Politycy zarabiają za mało?

czwartek, 29 marzec 2018 23:09
„Tak, rzeczywiście, ministrowie, wiceministrowie w rządzie Prawa i Sprawiedliwości otrzymywali nagrody za ciężką, uczciwą pracę. I te pieniądze im się po prostu należały!” – wydzierała się w Sejmie była premier Beata Szydło. Owe nagrody, po kilkadziesiąt tysięcy złotych na łebka, nie są jakąś znaczną częścią budżetu państwa. Stały się jednak problemem politycznym, bo pieniądze są u nas tematem wstydliwym. „Dżentelmeni o pieniądzach nie dyskutują” – mówi się w kraju potomków chłopów i chłopek pańszczyźnianych. Co najwyżej trochę kradną…Krzykliwa tego dnia Szydło apelowała także z mównicy sejmowej (już łagodnym głosem) „do Polaków”. Przyznała się do błędu – jej rząd od początku powinien mówić o jasnych zasadach wynagradzania. A poza tym Polska rośnie w siłę, odzyskuje godność i tak dalej, więc „kierownikom”…

Z poświęceniem po nenufary

czwartek, 29 marzec 2018 22:38
Z poświęceniem po nenufary
Z KAROLEM STRASBURGEREM rozmawia Krzysztof Lubczyński Karol Strasburger – ur. 2 lipca 1947 r. w Warszawie. W młodości szkolnej uprawiał gimnastykę sportową w klubie Legia Warszawa (największe osiągnięcie – drużynowe mistrzostwo Polski w 1964 r.). Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Morskiej w Szczecinie, a następnie Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Warszawie, której jest absolwentem (1970). Debiutował w 1970 r. w serialu „Kolumbowie”. Po ukończeniu PWST został zaangażowany do Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy, którego dyrektorem do 1982 r. był Gustaw Holoubek. Zagrał m.in. w „Kubusiu Fataliście”, „Hamlecie”, „Królu Learze”, „Mordzie w katedrze”, „Nocy Listopadowej, „Operetce” W. Gombrowicza, „Mizantropie”, „Warszawiance”, w filmach i serialach: „Kolumbowie” (1970), „Agent nr 1” (1971), „Jeszcze słychać śpiew rżenie koni” (1971), „Czarne chmury” (1973) „Czterdziestolatek” (1974), „Noce…

To nie odrodzenie

czwartek, 29 marzec 2018 22:35
To nie odrodzenie
Koniec kwartału jak zawsze zbiega się z Międzynarodowym Dniem Teatru (27 marca). To odpowiednia okazja do podsumowania „dobrej zmiany” w Teatrze Telewizji buńczucznie odtrąbionej w zeszłym roku pospołu przez dyrektora TVP 1 Mateusza Matyszkowicza i prezesa Jacka Kurskiego. Przypomnę, że ten pierwszy „zameldował przywrócenie” TTV, ogłaszając to jako wielką zasługę własną pisowskiego kierownictwa telewizji tzw. publicznej. Tymczasem mamy do czynienia z bezczelną hucpą pisowską, „wioską potiomkinowską”. Zajmujący się kulturą publicysta jednego z propisowskich tygodników Andrzej Horubała skrytykował („Nienawidzę Teatru Telewizji”) cały pakiet premier TTV zarzucając przedstawieniom formalną anachroniczność i brak otwarcia na język nowych mediów i współczesnych technik wizualnych. Patrzę na obecny kształt Teatru Telewizji z innego punktu widzenia. Największy problem nie tkwi w tym, że jakaś część przedstawień jest…
Google plus