Złoty Yorick, SzekspirOFF, Nowy Yorick, Nagroda Dziennikarzy oraz Nagroda Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego „Księga Prospera” – to kategorie konkursowe, w których przyznano nagrody podczas sobotniej gali na zakończenie 27. Festiwalu Szekspirowskiego.
Statuetkę Złotego Yoricka i nagrodę pieniężną w wysokości 40 tys. zł przyznano Teatrowi im. Juliusza Słowackiego w Krakowie za „Romeo i Julię” (reż. Dominika Feiglewicz, Zdenka Pszczołowska).
„Nagroda za oryginalne spojrzenie na tragedię Szekspira przez pryzmat młodych kochanków oraz problemy języka i komunikacji. Za wykorzystanie polskiego języka migowego, mowy i ciała jako skutecznych środków ekspresji scenicznej. Za dynamiczną choreografię, która pobudza młodzieńczą energię artystów poprzez podwojenie Szekspirowskich bohaterów. Za piękną, metaforyczną scenografię, zmieniającą postrzeganie znanej historii przez widzów” – podała Paulina Popiół.
Nagrodę główną w wysokości 15 tys. zł przyznano twórczyniom spektaklu „Very Funny” – Dominice Knapik i Patrycji Kowańskiej.
„Nagroda za błyskotliwe ukazanie postaci Falstaffa i figury błazna w żywym i spontanicznym przedstawieniu. Za udane wpisanie formy dialogu dwóch postaci w skomplikowaną, intermedialną dramaturgię wielu gatunków, konwencji i stylów teatralnych. Za szczere, komiczne i ironiczne obnażenie warunków pracy współczesnych artystów” – uzasadniło werdykt jury.
Nagroda Dziennikarzy trafiła również do Patrycji Kowańskiej i Dominiki Knapik za spektakl „Very Funny”. Została ona przyznana za „szczerość, odwagę, grube żarty, odświeżające spojrzenie na figurę błazna, za uczciwość, która wymusza autokompromitację, za ukrytą w tej rysowanej grubą kreską karykaturze czułą opowieść o siostrzeństwie i przyjaźni, która oprócz wzajemnego wsparcia daje prawo do walenia niewygodnej prawdy między oczy, za możliwość podglądania procesu twórczego, a także chaosu, który jest jego początkiem”.
Nagrodę Nowego Yoricka – konkursu adresowanego do młodych twórców debiutujących w polskim teatrze – otrzymała „Zimowa opowieść” (wybór Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie) w reż. Pameli Leończyk i adaptacji Darii Sobik za „metateatralne, krytyczne i satyryczne podejście do terapii jako narzędzia zrozumienia i uzdrawiania relacji. Za żartobliwe i ironiczne przepisanie tekstu Szekspira”.
„Księgę Prospera” – nagrodę przyznawaną przez Polskie Towarzystwo Szekspirowskie za najciekawsze sceniczne odczytanie utworów Williama Szekspira – otrzymał „Sen nocy letniej” Kijowskiego Narodowego Teatru Akademickiego Mołodyj z Ukrainy.
„Nagrodę przyznano za wielość, a zarazem spójność środków wyrazu teatralnego, której towarzyszy pogłębione odczytanie dramatu i precyzja w każdym detalu. Za bezpretensjonalną i entuzjastyczną interpretację szekspirowskiego tekstu oraz umiejętne wpisanie go we własną tradycję, które sprawiło, że błądząc po lesie ateńskim przeżyliśmy jednocześnie Noc Kupały” – podano w uzasadnieniu jury.
PAU/pap