19 marca 2024

loader

Kategoria: Kultura

Kulturalny kołtun

W Teatrze Ateneum Artur Tyszkiewicz wraca do komedii NAPIS Géralda Sibleyrasa, demaskując zadowolonego z siebie kołtuna. Porządna kamienica w dobrej dzielnicy. Sąsiedzi nie wtrącają się w cudze sprawy, uśmiechem pokrywają brak zainteresowania, przestrzegają norm poprawności politycznej. Ten rozkoszny stan samozadowolenia macą…

Przychodzi Stanisławski do Stalina

To spotkanie nigdy nie miało miejsca, ale opisane zostało przez Tadeusza Słobodzianka tak sugestywnie, jakby naprawdę stoczyli ze sobą słowny pojedynek Stalin, twórca opresyjnego systemu, który chciał uchodzić za jutrzenkę swobody, i Stanisławski, nienasycony reformator, który swoją metodą aktorską zainfekował roje uczniów i następców.  Oto spotkanie…

Kiedy stopnieje śnieg

Pierwsza, (choć druga w tym sezonie), premiera TR Warszawa, pod którą  może w pełni podpisać się nowe szefostwo teatru po odejściu Grzegorza Jarzyny, okazuje się powrotem do opowieści. TR wraca do teatru opowieści. Aktorzy odpowiadają historię rodzinną, bez mała jak z telenoweli. Po samobójstwie…

Rzecz się dzieje w Polsce, czyli w teatrze

Będzie długo. Choć nie tak długo jak z Jeńczyną. Premiera sztuki była w 2020, ale sądząc po wygłaszanych przez aktorów kwestia przeszła wyraźny lifting. Więc jest to ewidentnie Jeńczyna model 2024. Żeby nie było wątpliwości piszę w zachwycie, co z wiekiem zdarza mi się coraz rzadziej na tyle nawet rzadko, że jestem…

Historia Jakuba

Dramat Tadeusza Słobodzianka okazał się idealną podstawą scenariusza monodramu – zachęcała do tego forma opowieści, której narratorem jest tytułowy Jakub. Zaczyna się przecież ten tekst od słów charakterystycznych dla klasycznego teatru jednego aktora: „Opowiem wam moją historię”. Spektakl…

Małgorzata Bogajewska i jej teatr przestrogi

Małgorzata Bogajewska dba o stworzenie aktorom przestrzeni duchowej do rysowania głębokich portretów psychologicznych, często niejednoznacznych, budzących niepokój i współczucie – mówił Tomasz Miłkowski w laudacji na cześć Laureatki Nagrody im. Tadeusza Żeleńskiego Boya podczas uroczystej gali w Teatrze Ludowym w Krakowie. Kiedy po raz…

Słowo humoru – recenzja

Wszyscy lubimy się śmiać, tylko nie wszyscy z tego samego. Dla jednego zabawne będą absurdalne skecze Monty Pythona, a dla innego Polska Noc Kabaretowa w Ostrowie. Czy na tej podstawie możemy ocenić czyjeś indywidualne cechy, np. poziom intelektualny, obycie w kulturze, podejście do innych? Odpowiedź na to pytanie…

Odprawa przepisana

Wydawało się, że Odprawa posłów greckich pozostanie już tylko szlachetnym zabytkiem literackim i niełatwą lekturą szkolną. Cóż, język tragedii, choć rozkoszny dla garstki rozmiłowanych w staropolszczyźnie polonistów, stał się potężną barierą chroniącą dostępu do myślowych i estetycznych zalet dzieła Jana z Czarnolasu.…

Śpiewanie daje mi siłę życiową

Rozmowa z Sławą Przybylską. Artystka debiutowała w 1956 r. w STS-ie, a jej pierwszy wielki przebój to „Pamiętasz była jesień” z 1958 r.   Rozmawiamy tuż po Pani prawie dwugodzinnym recitalu, podczas którego był śpiew, taniec, rozmowy z publicznością. Słowem, nie oszczędzała się Pani. Czemu przypisać Pani niezwykłą…

Stanisława Celińska – kobieta, której można zaufać

Minęło czterdzieści lat, a ja wciąż pamiętam tę nie do nazwania atmosferę skupienia, wzruszenia i bezbrzeżnego żalu. To wtedy tak naprawdę narodziła się wielka aktorka Stanisława Celińska i jej miara wielkości, właśnie „kalokagathia” – pisze Tomasz Miłkowski w laudacji wygłoszonej podczas uroczystego wręczenie nagrody AICT…