8 listopada 2024

loader

Chińska wersja socjalizmu

Spotkanie promocyjne książki autorstwa prezydenta Xi Jinping – „Chińskie Marzenie” wydanej w ostatnich dniach, było okazją do poważnych rozważań na temat Chin.

Ostatnio wiele mówi się o Chinach, nie tylko w Polsce. Dyskusje takie trwają również wśród ludzi polskiej lewicy. Cały czas stawiane jest bowiem pytanie, w jakim kierunku idą Chiny, jeśli chodzi o rozwój cywilizacyjny, czy ich założenia rozwojowe mogą być wzorcem do wykorzystania w przypadku innych państw, także tych, które mają w swej historii doświadczenia z realnym socjalizmem, społeczną gospodarką rynkową, czy wręcz brutalnym kapitalizmem opartym o mechanizmy neoliberalne.

Prostych odpowiedzi na te pytania nie ma, są jednak fakty.

Chiny z powodzeniem rozwiązują swoje problemy ekonomiczne, społeczne, zarysowują bardzo ambitne i realne wizje rozwoju na kilkadziesiąt lat do przodu. Przykładem jest tutaj idea budowy Pasa i Szlaku (wcześniej określana jako Jedwabny Szlak), które nabiera już realnych kształtów. Kilka tysięcy pociągów przemierzyło w ostatnim roku szlaki kolejowe pomiędzy Chinami a Europą, równie wiele dzieje się na szlakach morskich.
Chiny dziś, to kraj najludniejszy w świecie (1,4 mld obywateli), kraj o najszybszym od ponad 30 lat wzroście gospodarczym, kraj o odnotowanym największym PKB (ok. 20 bilionów USD). W październiku 2017 roku obradował XIX Zjazd Komunistycznej Partii Chin. Stanowi on kolejny przełom w rozwoju tego kraju, wyznaczono bowiem nową strategię, która opiera się o trzy cele stulecia. Są to:
– utworzenie umiarkowanie zasobnego społeczeństwa pod każdym względem (to dość plastyczny, ale wymowny chiński eufemizm określający optymalny dobrobyt dla wszystkich) – w terminie do roku 2021 (100-lecie utworzenia KPCh),
– zbudowanie nowoczesnego i wszechstronnie rozwiniętego państwa chińskiego w terminie do 2049 r. (100-lecie powstania ChRL) oraz
– zrealizowanie Marzenia Chińskiego, czyli doprowadzenia do wielkiego odrodzenia narodu i państwa oraz do spełnienia jego najważniejszych dążeń i aspiracji do życia w pokoju, bezpieczeństwie i dobrobycie.

Odejście od dogmatyzmu i praktyczny wymiar

Fakt ten powinien być rozpatrywany na tle jak najszerszego kontekstu wewnętrznego w Chinach oraz ewolucji sytuacji globalnej. XVIII Zjazd KPCh (2012 r.) zainicjował aktywną działalność reformatorską, modernizacyjną i teoretyczną KPCh. Ogromną rolę odgrywa aktywność krajowa i międzynarodowa przywódcy KPCh – Xi Jinpinga. Uchwały XIX Zjazdu KPCh oznaczają kontynuowanie trzeciego, przełomowego etapu w rozwoju i w modernizacji Chin Ludowych (1. etap: 1949 –1978, 2. etap: 1978 – 2012 i 3. etap: od 2012 do 2050 r.).
Na szczególną uwagę zasługują rozważania i wskazania prezydenta Xi dotyczące chińskiej wersji socjalizmu oraz nowego chińskiego systemu gospodarczego opartego o społeczną gospodarkę rynkową. Chiny dokonały i dokonują od 1978 roku istotnych przewartościowań w teorii i w praktyce socjalizmu, umacniając socjalizm o specyfice chińskiej oraz odchodząc – dzięki teorii i praktyce pierwszych reform Deng Xiaopinga – od dogmatyzmu w teorii i w ideologii, a także zwracając większą uwagę na praktyczny wymiar skutków społecznych, politycznych i gospodarczych głoszonych wcześniej założeń teoretycznych.

Rynek i sprawiedliwość społeczna

Trzeba stwierdzić, że KPCh i ChRL dokonała ogromnego wysiłku i przezwyciężyła, po nieudanych eksperymentach m.in. radzieckiej wersji komunizmu państwowego czy eksperymentach ustrojowych wprowadzanych w Europie Środkowej i Wschodniej po II wojnie światowej z tzw. realnym socjalizmem, problem odniesienia się państwa sprawiedliwości społecznej do mechanizmów rynku. Najprościej rzecz ujmując, przyjęto, że również rynki muszą służyć państwu i społeczeństwu. Państwo nie może być niewolnikiem rynku a człowiek i społeczeństwo stanowi podmiot, któremu służą rynki, państwo i partia. To ideologiczne założenie burzy dogmaty neoliberalne i właściwie na nowo każe myśleć o podstawach zorganizowania naszej cywilizacji globalnej. Jest ono oryginalnym chińskim wkładem w teoretyczne, ale i praktyczne założenia do nowej globalizacji opartej nie o rywalizację i konfrontację, ale o współpracę, partnerstwo i poszanowanie innych (narodów, cywilizacji, państw).
Nie ulega wątpliwości, że w Chinach trwa intensywna praca nad nowymi założeniami teoretycznymi dotyczącymi rozwiązań ustrojowych. Rozważania w sprawie modelu socjalizmu o specyfice chińskiej w nowej erze oparte są na marksizmie-leninizmie, na dorobku Mao Zedonga i teorii Deng Xiaopinga.

Na drodze do celu

Podczas obrad XIX Zjazdu KPCh Xi Jinping zwrócił uwagę, że wraz z tym, kiedy socjalizm o specyfice chińskiej wkroczył w nową erę, ujawniła się podstawowa sprzeczność, która polega na niezrównoważonym i nieodpowiednim rozwoju z jednej strony, a coraz większymi potrzebami i dążeniami społecznymi do lepszych warunków życia, mimo, że już zaspokojono w Chinach podstawowe potrzeby ponad 1 mld obywateli oraz w zasadniczy sposób, umożliwiono obywatelom życie w godziwych warunkach. Takich problemów pojawia się więcej.
Można powiedzieć, że Chińczycy cierpliwie poszukują modelu rozwoju, który łączy w sobie przynajmniej dwa elementy. Chodzi o wysoką efektywność gospodarowania, która dotychczas była przypisana gospodarce opartej o własność prywatną i mechanizmy rynkowe oraz sprawiedliwość społeczną, która jest podstawowym wyznacznikiem socjalizmu. Można odnieść wrażenie, że znajdują się na właściwej drodze do tego celu.

trybuna.info

Poprzedni

Groźby Waszyngtonu

Następny

Trochę bliżej ale wciąż daleko