1 grudnia 2024

loader

Ostatnia chińska przywódczyni i jej plemię

fot. IC Photo

^

Artykuł partnerski

Trzysta lat temu, aby uciec przed wojną, grupa hodujących renifery Ewenków ruszyła znad brzegów jeziora Bajkał na wschód. Po przekroczeniu rzeki Arguna przenieśli się do głębokich lasów u północno-zachodnich podnóży gór Wielki Chingan. Mieszkali w górach, prowadzili spokojne życie, jako ostatnia grupa etniczna hodująca renifery w Chinach. W celu odróżnienia ich od Ewenków mieszkających na innych terenach nazywa się ich Shilu Ewenkami. Shilu znaczy „pędzić renifery”, a „Ewenkowie” to inaczej „ludzie mieszkający w górach i lasach”. Na czele tego plemienia stała przez wiele lat Maria Suo, nazywana „ostatnią przywódczynią w Chinach”. 

Młodość Marii Suo: Renifery i las

Maria Suo urodziła się w 1921 r. nad brzegiem rzeki Arguna. Była jedyną dziewczynką w swojej rodzinie. W dzieciństwie towarzyszył jej tylko jeden renifer, z którym się wychowywała.

Jako tradycyjny lud koczowniczy, Ewenkowie przemieszczali się z miejsca na miejsce, podążając za tropami reniferów. Przez tysiące lat przestrzegali tej odwiecznej koczowniczej reguły. Kiedy renifery zjadły mech w jednym miejscu, Ewenkowie zwijali cuoluozi, tradycyjne domy w kształcie namiotu i szukali nowego miejsca do zamieszkania, obfitującego w mech i czystą wodę.

fot. IC Photo

Może się wydawać, że renifery Ewenków są udomowione, ale myśliwi nie karmili zwierząt w zagrodach. Jedynie przygotowywali dla nich sól. Renifery same znajdują sobie pożywienie, jedzą mech, chrobotek reniferowy i grzyby, piją wodę z rosy, z rzeki i ze śniegu. Jak mówiła Maria: „Moje renifery mogą samodzielnie wędrować po lesie”. Szukanie reniferów w lesie to było jej najtrudniejsze i najprzyjemniejsze zarazem zajęcie.

Kiedy Maria była dzieckiem, jej rodzina niechętnie używała jedynego renifera do przewożenia rzeczy podczas przeprowadzki. Zwykle to dorośli nieśli bagaże, a dzieci szły z tyłu. „Jedyny renifer to nasz rodzinny skarb” – mawiali. Gdy Maria na tyle podrosła, że była w stanie sama prowadzić renifera, podążała za ojcem na polowania i pomagała karmić renifery.

Młode renifery nie pozwalają nikomu się dotykać. Biegają tak szybko, że nikt nie jest w stanie ich złapać. Marii czasami udawało się dogonić małego renifera i przynieść go do domu, co podziwiali nawet mężczyźni. Poza tym chodziła za matką i uczyła się szydełkowania, pieczenia chleba i wyrabiania pięknych przedmiotów z kory brzozowej.

Kiedy Maria miała 20 lat, jej rodzina była już w posiadaniu kilkunastu reniferów. Gdy wyszła za mąż, w posagu dostała sześcioro zwierząt. Mąż Marii, Rajimi, starszy od niej o 12 lat, był wyjątkowym myśliwym w plemieniu. Często wyjeżdżał na polowania i w czasie jego nieobecności to Maria przejmowała wiele obowiązków. Stopniowo stawała się głową rodziny.

W latach 90-tych XX wieku, po śmierci Rajimiego, ze względu na swój prestiż i zdolności, Maria stała się ostatnią przywódczynią plemienia. Ponad 200 współplemieńców bardzo ją szanowało. Dla Ewenków nadeszły wówczas wielkie zmiany.

Relokacja: na rozdrożu czasów

Shilu Ewenkowie przenosili się z miejsca na miejsce. Relokacja nie była dla nich wydarzeniem niezwykłym, bo już w 1957 roku przenieśli się z głębi gór Along nad brzeg rzeki Arguna. W 1965 roku Shilu Ewenkowie przenieśli się nad rzekę Aoruguya i zaczęli osiadły tryb życia.

Wraz z rozwojem współczesnej cywilizacji środowisko życia Ewenków przechodziło ogromne zmiany. Ponad pół wieku nadmiernego wycinania zasobów leśnych w górach Wielkiego Chingana i wcielona w życie przez chiński rząd w 1989 roku „Ustawa o ochronie dzikich zwierząt” sprawiło, że Ewenkowie musieli zrezygnować z łowiectwa. W 2001 roku rząd lokalny podjął decyzję o „relokacji ekologicznej” Shilu Ewenków. W sierpniu 2003 r. pierwsza partia Shilu Ewenków i ich reniferów została przeniesiona z gór Wielkiego Chingana do nowego miejsca na przedmieściach Genhe, co sprawiło, że Ewenkowie zakończyli prowadzone od tysięcy lat wędrowne życie łowieckie.

Żadna z poprzednich relokacji nie wyprowadziła łowców całkowicie z lasu. Tym razem musieli porzucić swoje myśliwskie życie i opuścić Wielki Chingan.

Maria, która miała wtedy 82 lata, odmówiła zejścia z góry: „Byłam przez kilka dni w domu, który dla mnie przygotowali, ale ogrzewanie w tym domu wcale nie dawało ciepła. Czy ogrzewanie może być tak gorące jak ogień?” Co więcej, Maria nie nawykła do picia innej wody, nie mówiąc już o reniferach. 

Jednak w najzimniejsze zimowe miesiące, córka zabierała Marię do osady u podnóża góry. Kiedy drzewa puszczały młode liście, Maria wracała do życia w lesie. Nie umiała całkowicie opuścić lasu i reniferów.

Odejście Marii Suo: Czas pisze nowe wspomnienia plemienne

W sierpniu 2010 roku, w wieku 89 lat, Maria po raz pierwszy otrzymała dowód osobisty i za namową swojej córki pojechała ze swoim reniferem do Pekinu. Razem z nim wystąpiła na scenie w sztuce teatralnej o Shilu Ewenkach. Była to jej pierwsza daleka podróż w życiu. Córka powiedziała jej: Twój wyjazd może nam pomóc w tym, że inni przychylniej spojrzą na kulturę Ewenków. Jednak życie w mieście nie było dla niej łatwe. Po zejściu z samolotu starsza pani nie mogła nawet chodzić, bo płyta lotniska była gładka jak lustro. Renifer, który z nią przyjechał, również odmówił picia wody z kranu i wody mineralnej. Pił tylko wodę przywiezioną z gór Wielkiego Chingan.

Czas płynął i nadszedł rok 2022. Na górze, oprócz Marii, pozostała jeszcze tylko jedna starsza osoba – Liu Xia, która nadal pilnuje reniferów.

20 sierpnia 2022 roku o godzinie 2:27 w nocy Maria Suo, w wieku 101, odeszła na zawsze. Kobieta, która przez całe stulecie towarzyszyła plemieniu, którą życie prowadziło od prymitywnego plemienia do nowoczesnego społeczeństwa, spoczęła obok swoich ukochanych reniferów.

Zuzia Zhang

Poprzedni

Zwycięstwo Ukrainy to bezpieczna Polska

Następny

Zdaliśmy egzamin