10 lipca 2024

loader

Wzrost zainteresowania kulturą tradycyjną w Chinach

Zdjęcie lotnicze zrobione 27 września 2022 r. przedstawia miejsce, w którym odbywa się Międzynarodowy Festiwal Kultury Konfucjusza w Chinach (Qufu) oraz 8 Nishan Forum Cywilizacji Świata w Qufu, miejscu narodzin Konfucjusza, we wschodnich Chinach w prowincji Shandong. (Xinhua/Li Ziheng)

Materiał partnerski

W ostatnich latach można zaobserwować rosnące zainteresowanie chińską kulturą tradycyjną wśród Chińczyków, zwłaszcza młodszych pokoleń. Przejawia się to na różnych płaszczyznach. Od wzrostu zainteresowania studiowaniem starożytnej literatury i filozofii, pojawieniem się Guochao – trendu w modzie łączącego nowoczesne projekty z tradycyjnymi elementami kultury chińskiej, po kompleksowe starania ochrony kulturowego dziedzictwa.

Starożytna mądrość pokazuje nową witalność

W czasie 8 Nishan Forum Cywilizacji Świata, które odbyło się pod koniec września w mieście  Qufu w prowincji  Shandong, goście z Chin i zagranicy otrzymali specjalne podarunki – tradycyjne chińskie pieczęcie z wygrawerowanymi swoimi imionami i  cytatami z dorobku Konfucjusza. Te subtelne podarunki zostały wykonane  przez pracownię w  Qufu. Song Wencong, dwudziestoczteroletni artysta jest jednym pracujących tam twórców.

“Kiedy 6 lat temu rozpoczynałem pracę większość moich kolegów była dużo starsza ode mnie” powiedział zaznaczając, że od tego czasu wielu młodych dołączyło do pracy w pracowni. “Wielu z nich wybrało artystyczną  karierę kierując się miłością do tradycyjnej kultury”. Obecnie pracownia wykonuje ponad 10 milionów pieczęci rocznie, a wartość ich sprzedaży to 180 milionów juanów, czyli około 25 milionów dolarów amerykańskich.

Tu Keguo, badacz kultury z Akademii Nauk Społecznych Shandong, powiedział, że tradycyjna chińska kultura, w tym również Konfucjanizm,  może być inspiracją do rozwiązywania problemów ludzkości w nowoczesnym świecie.

Tradycyjna kultura staje się nowym trendem

Muzeum Henan w mieście Zhengzhou, w prowincji Henan w środkowych Chinach,wykorzystuje nowoczesne, kreatywne pomysły w promocji  zabytków chińskiej kultury. Jednym z nich  są “pudełka – niespodzianki ze znaleziskami archeologicznymi”.

Ich sprzedaż przekroczyła 40 milionów juanów od czasu wprowadzenia ich na rynek pod koniec 2020 roku.
„Połączyliśmy popularną koncepcję poszukiwania skarbów z reliktami kulturowymi. Aby ludzie mogli doświadczyć radości z odnajdywania replik artefaktów zakopanych w ziemi” – powiedział Song Hua, dyrektor biura kulturalnego i kreatywnego muzeum.

Kobiety w Hanfu, rodzaj tradycyjnej chińskiej odzieży, w starożytnym mieście Ciqikou, w gminie Chongqing w południowo-zachodnich Chinach, 2 października 2022 r. (Xinhua/Tang Yi)

W ostatnich latach Chiny odnotowały wzrost popularności Guochao.  Ten trend kulturowy obecny jest w kulturze na wiele sposobów. Od wzrostu  zainteresowania autentycznymi zabytkami prezentowanymi w muzeach, przez programy telewizyjne popularyzujące starożytną kulturę, po ubrania inspirowane tradycyjnym stylem obecnych na pokazach mody.   JongMay Urbonya, amerykanka mieszkająca w Pekinie jest entuzjastką Hanfu – tradycyjnego chińskiego stylu ubierania się.

Przypomina, że 10 lat temu, kiedy przyjechała do Chin jako uczennica liceum, noszenie Hanfu było niszowym hobby. Dzięki powstaniu Guochao Hanfu zyskuje popularność wśród wielu młodych Chińczyków, a JongMay włączyła Hanfu do swojego codziennego stroju. Kupuję teraz różne rodzaje Hanfu online.
„W Chinach tradycyjna kultura nie jest postrzegana tylko jako historia, która pojawia się na scenie lub w filmach, ale jako nowa moda, która wtopiła się we współczesne życie”, powiedział JongMay.

Dziedzictwo kulturowe zyskuje nowe życie

Podczas zajęć na Uniwersytecie Longdong w prowincji Gansu w północno-zachodnich Chinach studenci wystawiają przedstawienie teatru cieni używając poruszających się  na sznurkach lalek.

Artysta ludowy występuje w lalkowym teatrze cieni w wiosce Cuijiahe w hrabstwie Weiyuan w mieście Dingxi, w prowincji Gansu w północno-zachodnich Chinach, 12 lutego 2019 roku. To jedna z  wielou atrakcji kulturalnych obchodów Nowe Roku w chińskim kalendarzu księżycowym. (Gang Xinhua/Wang)

Grają one  na „scenie” stworzonej  przez półprzezroczysty, płócienny ekran oświetlony od tyłu. Grę lalek wspomagają muzycy grający na gongach, bębnach, rogach suona i innych tradycyjnych instrumentach.
Lalkarstwo teatru cieni Daoqing w Gansu, pochodzące z dynastii Han (202 p.n.e.-220 n.e.), od roku 2006  znajduje się na narodowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego.

Ten tradycyjny teatr był kiedyś popularny wśród ludzi w każdym wieku na obszarach wiejskich. Jednak od  lat osiemdziesiątych zeszłego wieku, wraz z rosnącą popularnością filmów i programów telewizyjnych zaczął  tracić popularność i wielu jego wykonawców zmieniło swe zajęcia.
Teatr cieni Daoqing rozkwitł ponownie w 2020 roku, kiedy Uniwersytet Longdong wprowadził go do programów nauczania. Stworzono wtedy podręczniki do nauczania tego stylu teatralnego, program szkolenia aktorskich talentów,  odtwarzano repertuar teatralny, promowano go wśród młodego pokolenia.

Jedna ze studentek, dwudziestoletnia Zhang Liang została główną aktorką w  spektaklu po dwóch latach ćwiczeń z lalkami. Innowacyjny spektakl teatru cienia, zatytułowany „Pierwszy strzał w Longyuan”, który został wystawiony przez Zhang i jej kolegów z klasy, zdobył w zeszłym roku nagrodę prowincji w dziedzinie literatury i sztuki.„Kolejne pokolenia nie mogą stracić tych cennych i pięknych sztuk” – powiedziała nagrodzona.

W ostatnich latach coraz więcej form niematerialnego dziedzictwa kulturowego wyłania się z cienia zapomnienia. W zeszłym roku władze Chin upoważniły Uniwersytet w Tianjin do przyznania pierwszego w kraju interdyscyplinarnego tytułu magistra w dziedzinie niematerialnych studiów nad dziedzictwem kulturowym.
Na początku tego roku uczelnia rozpoczęła projekt opracowania podręczników na studia licencjackie i magisterskie z tego, nowego przedmiotu.

Agencja Prasowa Xinhua

Poprzedni

Historia was rozliczy!

Następny

Lewandowski w cieniu Benzemy