5 grudnia 2024

loader

Interaktywna lady Makbet

W Instytucie Teatralnym można było zobaczyć spektakl „Lady”, interaktywny, multimedialny-monodram, zainspirowany postacią szekspirowskiej Lady Makbet.

To próba odpowiedzi na wiele nurtujących nas, kluczowych pytań. Kim jest współczesna kobieta i jakie są cele oraz motywy jej działania? W jakim stopniu naszym zachowaniem sterują stereotypy płci, a w jakim pierwotne instynkty i osobowość? Czy szekspirowskie archetypy odzwierciedlają nasze myślenie i działanie? Jaka jest cena naszych wyborów? W jaki sposób możemy uchronić się przed okrucieństwem i chaosem otaczającego nas świata?
Spektakl jest grany w języku angielskim z polskimi napisami. Twórczyni spektaklu nie tylko uwspółcześnia przesłanki klasycznego dramatu, przedstawiając studium władzy, namiętności i zemsty, ale wprowadza widza w świat ekstremalnych archetypów kobiecych, od ochronnego do krwiożerczego. Pierwsze wcielenie aktorki, Hekate, jako Wiedźma – zapomniany archetyp Wielkiej Matki – zaprasza nas do aktywnego udziału w magicznym rytuale, przy dźwiękach bębna, mis tybetańskich, grzechotek i wspaniałej muzyki Jerzego Satanowskiego. Czy uda jej się dodać nam wewnętrznej mocy i wiary w to, że możemy zmienić świat? Czy wyczaruje inny bieg historii? Czy doda nam nadziei?
Spektakl wyreżyserowała Hanna Bondarewska, polsko-amerykańska aktorka i reżyserka oraz, założycielka i dyrektor artystyczna Ambassador Theater w Waszyngtonie. Celem jej działań artystycznych jest kontynuacja poszukiwań archetypów w dramacie szekspirowskim poprzez doświadczenia naszych czasów oraz poszukiwanie nowych form w teatrze współczesnym poprzez współpracę artystyczną i wymianę doświadczeń z wybitnymi artystami naszych czasów. Zainspirowana postacią Heleny Modrzejewskiej, pragnie odnaleźć archetyp Lady Macbet w naszych czasach poprzez współpracę artystyczną pomiędzy doświadczeniami kultur polskiej i amerykańskiej w odkrywaniu na nowo Szekspira. Muzykę skomponował Jerzy Satanowski, kompozytor głównie muzyki filmowej i teatralnej, Autorką kostiumów jest Agata Uchman, działająca na styku sztuki i designu, współpracująca z operami i teatrami muzycznymi, projektując także na potrzeby baletu, opery, musicalu i teatru. Wymiar multimedialny spektaklu przygotowała Justyna Alicja Bielecka, specjalistka od Video Designu.

Krzysztof Lubczyński

Poprzedni

Pora na Moralesa?

Następny

Samo nic nie przyszło

Zostaw komentarz