Pierwszy Chiński Nowy Rok w kinie po wybuchu epidemii

Po wejściu w Rok Bawołu chiński rynek filmowy kwitnie. W ciągu tygodnia od pierwszego dnia Święta Wiosny, czyli Chiński Nowy Rok (12 lutego), lokalna kasa biletowa ustanowiła rekord w wysokości 7,8 mld juanów (1,2 mld dol.).

W przeddzień Chińskiego Nowego Roku w 2020 roku w Chinach wybuchła epidemia COVID-19, a kina w całym kraju ogłosiły zawieszenie działalności. W tym roku siedem filmów różnych gatunków wróciło mocno podczas Święta Wiosny, dzięki czemu zyskały szczególną uwagę chińskich mediów.
Chiński Nowy Rok w kinie
Chiński zwyczaj oglądania filmów podczas Święta Wiosny rozpoczął się w latach 90-tych XX wieku, a tematyka najwcześniejszych filmów wyświetlanych z okazji Chińskiego Nowego Roku została zdominowana przez serię filmów akcji wyprodukowanych przez Jackie Chana.
W tym roku od pierwszego dnia Święta Wiosny trudno było dostać bilet do kina. Zwykłe kino ma ponad 50 seansów dziennie, a wówczas wszystkie miejsca na seanse były zajęte. Do 1 marca łączna sprzedaż biletów na siedem filmów przekroczyła 11 mld juanów (1,7 mld dol.), osiągając rekordowy poziom w ciągu zaledwie 18 dni. Wśród nich „Cześć, mamo” i „Detective Chinatown 3” zarobiły odpowiednio 4,8 mld juanów (730 mln dol.) i 4,3 mld juanów (660 mln dol.), dzięki czemu oba filmy znalazły się w pierwszej piątce listy przebojów kinowych w historii kinematografii kraju. Dlaczego wyniki kasowe były tak dobre w tym roku podczas Święta Wiosny?
Czarny okres dla kina w Chinach
Chiński przemysł filmowy przeżywał niezwykle trudny okres z powodu epidemii. W przeddzień Chińskiego Nowego Roku w 2020 roku kina w całym kraju zostały zamknięte. Po 178 dniach zawieszenia kino wznowiło działalność 20 lipca 2020 roku. Chiński rynek filmowy stopniowo się odradzał od sierpnia, ale zawsze był poniżej poziomu z tego samego okresu w 2019 roku. Miasta pierwszego rzędu odnotowały największy spadek sprzedaży biletów i wizyt kinomanów, o ponad 70 proc. od 2019 roku. W 2020 roku łączna sprzedaż biletów na chińskie filmy wyniosła 20,41 mld juanów (3.1 mld dol.), co stanowiło tylko 31,77 proc. z 2019 roku. Całkowite wyniki sprzedaży biletów były takie jak 7 lat wstecz, czyli takie same jak w 2013 roku.
„Święto Wiosny na miejscu”
W listopadzie 2020 r. w niektórych chińskich miastach, zwłaszcza na północy, zaczęły pojawiać się przypadki koronawirusa, a różne miejscowości opowiadały się za „Świętem Wiosny na miejscu”. Inicjatywa ta oznacza niewracanie do rodzinnego miasta podczas Święta Wiosny i pozostawanie w miejscu życia i pracy, co wiąże się również, że znacznym spadkiem przepływu ludności w całym kraju. Podczas noworocznego tygodnia turystyka i inne formy rozrywki przeniosły się do centrów handlowych i kin, a wraz z chęcią powetowania strat i gwałtownym wzrostem wydarzeń filmowych związanych z Chińskim Nowym Rokiem, w kinach które były puste przez pół roku trudno było znaleźć wolne miejsca na seansach filmowych, zarówno w małych, jak i dużych miastach. Niektórzy nawet twierdzili, że „zamieszkają” w kinie, aby obejrzeć siedem filmów.
„Cześć, mamo”
Oprócz chęci oglądania filmów, która to była zbyt długo stłumiona przez epidemię oraz inicjatywy „Święto Wiosny na miejscu”, same wysokiej jakości filmy znacząco wpłynęły na wzrost sprzedaży biletów do kin. Wśród siedmiu filmów wyróżnia się mistrz kasowy „Cześć, mamo”, który jest „czarnym koniem”. Film nie był faworyzowany przez zbyt wielu ludzi, zanim nie został pokazany. Z jednej strony to debiut reżyserki a więc nie było wiadomo czego się spodziewać, z drugiej strony chińska publiczność zmęczyła się tematem podróży w czasie o podobnej fabule. Jednak ta komedia zajęła pierwsze miejsce w rankingu czwartego dnia po premierze i nadal okupuje pierwszą pozycję.
„Cześć, mamo” opowiada historię bohaterki Jia Xiaoling, która podróżuje do roku przed swoimi narodzinami, aby spróbować zmienić los swojej matki, która ginie w wypadku samochodowym.
Film wyróżnia się z trzech powodów, z których pierwszym jest brak tego typu filmów na chińskim rynku. Jeśli spojrzymy tylko na tematykę filmu, to nierzadko spotkamy się z filmami, w których podróżuje się w czasie, by spełnić marzenia swoje lub innych. Jednak filmy reżyserowane przez kobiety i z kobiecą perspektywą były w ostatnich latach rzadkością na chińskim rynku filmowym. Po drugie, film gra kartą rodziny. Zwyczajne, ale realistyczne uczucie i tęsknota reżyserki za matką wzbudzają w widzach zbiorową nostalgię za matczyną miłością, co jest szczególnie odczuwalne w takim okresie jak Chiński Nowy Rok, kiedy oczekuje się na ponowne spotkanie. Po trzecie, odwrócenie zakończenia jest zaskoczeniem. Zazwyczaj tylko jedna bohaterka cofa się w czasie, ale na końcu dowiadujemy się, że matka cofnęła się także do przeszłości przed Jia Xiaoling, a kobieta nie powiedziała swojej córce prawdy na początku.
Dokąd zmierzają chińskie filmy w erze po wybuchu epidemii
Gdy fala wydarzeń filmowych związanych z Chińskim Nowym Rokiem 2021 już opadła, szczególną uwagę zwracają trzy aspekty chińskiego kina w erze po wybuchu epidemii. Jednym z nich jest marketing. W przeszłości filmy same chciały się promować, opierając się bardziej na plakatach, wywiadach, reklamach prasowych itp. Teraz platformy dla krótkich wideo stały się najbardziej bezpośrednim polem bitwy w wojnie marketingowej w Państwie Środka. Oprócz możliwości promowania filmu na początku jego premiery, widzowie mogą za pomocą krótkich filmików krytykować lub polecać film, rozpowszechniając go w ten sposób na szerszym polu.
Drugim jest treść filmu. Jeśli chińskie kino ma odzyskać, a nawet przekroczyć w tym roku wysoki wynik kasowy z 2019 roku, wynoszący 64,2 mld juanów (9,8 mld dol.), musi być wsparte dobrą treścią. Po ponownym otwarciu krajowych kin w drugiej połowie 2020 r. nie nastąpił oczekiwany napływ widzów. Dopiero Święto Wiosny w 2021 r. przyniosło późne „ożywienie”. Jednym z powodów był brak wysokiej jakości produkcji filmowych. Dobre wyniki kasowe podczas Chińskiego Nowego Roku pokazują solidny popyt na chińskie filmy, a skoro stabilny popyt jest warunkiem koniecznym, reszta zależy od jakości podaży. Przemysł filmowy przecież jest w dużej mierze napędzany przez podaż.
Trzecim jest współpraca międzykulturowa. W obliczu niepewnej przyszłości globalnej epidemii i znacznego spadku sprzedaży biletów na świecie, wyniki chińskiego przemysłu filmowego dodały pewności siebie również zagranicznym kinematografiom, a połączenie z chińskim rynkiem filmowym stało się bardziej strategiczne niż kiedykolwiek. Bardziej aktywna, zróżnicowana i profesjonalna wymiana i współpraca to ważne inicjatywy mające na celu połączenie branży kinowej między Chinami z innymi krajami.