Eugenia Herman (1929-2021)

Była łodzianką z urodzenia (6 października 1929) i tam też ukończyła Wydział Aktorski PWSFTviF w 1953 roku, tam zadebiutowała w Teatrze Nowym (1953-1960), po czym w latach 1960-1996 była aktorką Teatru Polskiego w Warszawie.

Po przejściu na emeryturę występowała gościnnie w Teatrze Narodowym.
Od 1982 była wykładowczynią na Wydziale Aktorskim PWSFTviT w Łodzi. W latach 2001–2014 uczyła aktorstwa i reżyserii w Szkole Aktorskiej H. i J. Machulskich na warszawskiej Ochocie.
W filmie zadebiutowała w roku 1956 epizodyczną rolą w „Nikodemie Dyźmie” Jana Rybkowskiego. W sumie zagrała w kilkunastu filmach, zwykle role drugoplanowe. Warunki zewnętrze predysponowały ją do ról kobiet „z towarzystwa”, inteligentek, dam, monarchiń. W Teatrze Telewizji zagrała m.in. Lady Milford w „Intrydzie i miłości” Fryderyka Schillera (1964) i Panią Dobrójską w „Ślubach panieńskich” Aleksandra Fredro (1966) w reż. Ireneusza Kanickiego Kanickiego, Inger w „Kłamstwie” I. Bergmana w reż. Andrzeja Wajdy (1972), Księżną Olivarez w „Don Carlosie” F. Schillera w reż. Macieja Zenona Bordowicza.
Grała też m.in. w znanych seriali telewizyjnych (m.in. „Królowej Bonie”, „W labiryncie”, „Matkach, żonach i kochankach”, „Ranczu”, „Egzaminie z życia”, „Samo życie”). Pamiętna także z filmów Krzysztofa Zanussiego, „Za ścianą”, „Bilans kwartalny”, „Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest”. Zmarła 19 lipca 2021 w wieku 92 lat, w Skolimowie.