24 kwietnia 2024

loader

Niespodziewany werdykt na Berlinale

fot. berlinale.de

Dokument „On the Adamant” Nicolasa Philiberta został laureatem Złotego Niedźwiedzia dla najlepszego filmu podczas sobotniej gali zamknięcia 73. Berlinale. Jak podkreśliło jury w uzasadnieniu werdyktu, obraz „stanowiący dowód na to, jak istotna jest ludzka ekspresja, został zrealizowany po mistrzowsku”.

Złoty Niedźwiedź dla najlepszego filmu trafił do „On the Adamant” Nicolasa Philiberta. Dokument przedstawia codzienność pacjentów i personelu dziennego domu opieki dla dorosłych cierpiących na zaburzenia psychiczne. Obiekt mieści się na Sekwanie, w centrum Paryża. Jak wskazało jury w uzasadnieniu werdyktu, obraz francuskiego twórcy „stanowiący dowód na to, jak istotna jest ludzka ekspresja, został zrealizowany po mistrzowsku”. Odbierając nagrodę, Philibert wyraził wzruszenie, że film dokumentalny jest doceniany na równi z fabułami. „Przez czterdzieści lat zawsze do tego dążyłem. Jednocześnie ta klasyfikacja, podział ma dla mnie niewielkie znaczenie, ponieważ nie lubię etykietek” – przyznał. Dodał, że w „On the Adamant” skupia się na tym, co łączy ludzi. „Chciałbym, żeby widzowie mogli – jeśli nie utożsamić się z moimi bohaterami – to przynajmniej uświadomić sobie, że jest coś, co nas łączy ponad podziałami. To człowieczeństwo, poczucie, że jesteśmy częścią tego samego świata” – zwrócił uwagę.

Srebrnym Niedźwiedziem – Wielką Nagrodą Jury uhonorowano „Afire” Christiana Petzolda. „To dla mnie zaszczyt i wielkie szczęście. Dziękuję jury, fantastycznym aktorom, z którymi spędziłem lato i ludziom stojącym za kamerą, którzy również byli częścią tej przygody. Korzystając z okazji, chciałbym przypomnieć, że tydzień temu zmarł Carlos Saura, który był dla mnie niezwykle istotnym reżyserem. „Szybciej, szybciej” to jedno z moich ulubionych dzieł, wspaniały film, który zdobył Złotego Niedźwiedzia w 1981 r.” – powiedział twórca.

Srebrnego Niedźwiedzia – Nagrodę Jury otrzymał „Bad Living” Joao Canijo. Statuetką za najlepszą reżyserię wyróżniono Philippe’a Garrela za „The Plough”. Z kolei nagrodę za wybitne osiągnięcia artystyczne odebrała Hélene Louvart, autorka zdjęć do filmu „Disco Boy” Giacomo Abbruzzesego.

Tegoroczna odsłona Berlinale jest trzecią, w której zniesiono kategorie płciowe w nagrodach aktorskich. Srebrny Niedźwiedź za najlepszą rolę pierwszoplanową przypadł młodej debiutantce Sofii Ortero za występ w „20 000 Species of Bees” Estibaliz Urresoli Solaguren. Statuetka za najlepszą rolę drugoplanową powędrowała do Thei Ehre za kreację w „Till the End of the Night” Christopha Hochhauslera. Wyboru laureatów dokonało jury w składzie: amerykańska aktorka Kristen Stewart (przewodnicząca), irańska aktorka Golshifteh Farahani, niemiecka reżyserka Valeska Grisebach, rumuński reżyser Radu Jude, amerykańska dyrektorka castingu Francine Maisler, hiszpańska reżyserka, ubiegłoroczna laureatka Złotego Niedźwiedzia Carla Simon oraz hongkoński reżyser i producent Johnnie To.

PAu/pap

Redakcja

Poprzedni

Po co nam dzisiaj rabacja?

Następny

Woroszylski i Legendre – doświadczenie ze wspólnego mianownika